Lekcja 43

Buntownicy, odmieńcy, outsiderzy

Generacja C.K.O.D.
reż.: Piotr Szczepański

Rysopis
reż.: Jerzy Skolimowski

Opracowanie: Dr Wojciech Otto

Materiały dodatkowe

Przeczytaj więcej

„Kino” 2004, nr 7-8

Pokolenia nie ma

„Polityka” 2004, nr 42

Generacja C.K.O.D.

„Film” 2004, nr 10

Generacja C.K.O.D.

„Kino” 2006, nr 4

Generacja NICponi

„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17

Rysopis jako duchowa biografia pokolenia

„Kino” 2007, nr 4

W Łodzi czyli nigdzie

„Polityka” 2004, nr 24

Smoki, kozy, lajkoniki

„Kino” 1996, nr 11

Outsider Skolimowski

„Kino” 2004, nr 10

Ludzie z Łodzi

„Polityka” 2008, nr 37

Rysopis wiecznego buntownika

Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej

Przykładowe prace uczestników OWoFiKS wraz z omówieniem

Lektury uzupełniające

  • Joanna Guze, „Rysopis” na ekranach, „Film” 1965, nr 47.
  • Mariola Jankun-Dopartowa, „Rysopis” jako duchowa biografia pokolenia, „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17.
  • Tadeusz Lubelski, „Rysopis” czyli wprowadzenie outsidera, „Kino” 1989, nr 11.
  • Malwina Grochowska, Ludzie z Łodzi, „Kino” 2004, nr 10.
  • Łukasz Maciejewski, Generacja C.K.O.D., „Film” 2004, nr 10.
  • Janusz Wróblewski, Generacja C.K.O.D., „Polityka” 2004, nr 42.
  • Marek Hendrykowski, Hasło Bohater filmowy, W: tegoż – „Słownik terminów filmowych”, Poznań 1994.
  • Kazimierz Żygulski, Bohater filmowy. Studium socjologiczne, Warszawa 1973.
  • Kuba Wandachowicz, Generacja NIC, „Gazeta Wyborcza” 2002, nr 207.
  • Mikołaj Lizut, PRL – Punk Rock Later, Warszawa 2003.
  • Nie jestem wcale taki modny, rozmawiała Bożena Janicka, „Film” 1966, nr 51-52.
  • Outsiderzy są zmęczeni, rozmawiał Jerzy Uszyński, „Kino” 1989, nr 11.
  • Rysopis, rozmawiał Jerzy Uszyński, „Film na Świecie” 1990, nr 373.
  • Sukces jest najlepszą zemstą, rozmawiała Joanna Pogorzelska, „Gazeta Wyborcza - Magazyn” 2001, nr 6.
  • Ocalić w sobie gówniarza, rozmawiała Katarzyna Taras, „FILM & TV KAMERA” 2004, nr 3.
  • Pokolenia nie ma, rozmawiała Magdalena Lebecka, „Kino” 2004, nr 7-8.
  • W Łodzi, czyli nigdzie, rozmawiała Magda Sendecka, „Kino” 2007, nr 4
  • Mateusz Dzięglewski, W poszukiwaniu własnej tożsamości. Fenomen wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38.
  • Konrad Eberhardt, Skolimowski, „Kino” 1967, nr 3.
  • Konrad Klejsa, Jerzy Skolimowski – gry, maski, tęsknoty, ucieczki... (cztery spojrzenia na wczesną twórczość), W: „Autorzy kina polskiego”, pod red. Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej, Kraków 2004.
  • Tadeusz Sobolewski, Outsider Skolimowski, „Kino” 1996, nr 11.
  • Janusz Wróblewski, Rysopis wiecznego buntownika, „Polityka” 2008, nr 37.
  • Bożena Janicka, Rzeczywistość dostarcza więcej wrażeń niż fikcja, „Kino” 2004, nr 7-8.
  • Katarzyna Janowska, Smoki, kozy, lajkoniki, „Polityka” 2004, nr 24.
  • Łukasz Kłuskiewicz, Generacja NICponi, „Kino” 2006, nr 4.
  • Katarzyna Mąka-Malatyńska, Film o pokoleniu, którego nie ma, „Images” 2005, nr 5-6.

Obejrzyj też

Wniebowzięci, reż. Andrzej Kondratiuk, 1972

To krótka historia o dwóch stołecznych łazikach, typowych mieszkańcach Bródna czy Targówka, którzy szczęśliwym trafem wygrywają dużą sumę w Totolotka. Wygranej nie przeznaczają jednak na poprawienie swojego statusu materialnego. W imię życiowego motta: „Człowiek musi sobie od czasu do czasu polatać”, postanawiają  przeznaczyć pieniądze na lotnicze wycieczki po kraju. Film Kondartiuka pokazuje, że w życiu najważniejsze nie są dobra materialne, lecz prawdziwa przyjaźń oraz akceptacja własnego losu, jakikolwiek by on był.

Kilka opowieści o człowieku, reż. Bogdan Dziworski, 1983

To filmowy portret młodego mężczyzny (Jerzy Orłowski) pozbawionego obu rąk. „Obiektywna” kamera rejestruje jego codzienne życie i rutynowe czynności: jedzenie, ubieranie, zabawy sportowe. W filmie nie pada ani jedno słowo, w tle słychać tylko pogwizdywania bohatera. Mimo poważnego kalectwa, mężczyzna jest pełen radości życia, próbuje radzić sobie w każdej sytuacji, przezwyciężając rozmaite trudności. Swoją postawą udowadnia, że widoczna odmienność nie czyni go innym. Stara się żyć jak sprawni członkowie społeczeństwa, potrafi zaakceptować swój los i czerpać z życia ogromne zadowolenie.

Gwiazdor, reż. Sylwester Latkowski, 2002

Film jest opowieścią o Michale Wiśniewskim, liderze zespołu Ich Troje, któremu w spektakularny sposób udało się odnieść jeden z największych sukcesów w rodzimej branży fonograficznej, mierzony ogromną ilością sprzedanych płyt, setkami koncertów i uznaniem masowej publiczności. Reżyser ukazuje pełne wzlotów i upadków efektowne życie piosenkarza (zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej) oraz jego trudny charakter i nietuzinkową osobowość. Z filmu wyłania się barwny wizerunek idola, który musi zmierzyć się z medialną popularnością, rozwiązać problemy rodzinne, a przede wszystkim odnaleźć siebie w zaistniałej sytuacji.